Een idee uit India | Analyse
Gebruiker
Een idee uit India placeholder Premium
  • mrt. 27, 2018
  • Jeroen Vandamme

Roy Sebag, medeoprichter van GoldMoney kwam op het idee toen hij in India was. In India worden gouden sierraden gewogen en verkocht aan de goudwaarde plus een kleine toeslag voor het maakloon. Dat is door de band genomen niet veel meer dan 10 %. Wanneer de vrouwen huwen krijgen ze juwelen mee en dat is voor het overgrote deel van de getrouwde vrouwen hun enige financiële zekerheid. Dat hebben ze rond hun vingers, polsen en hun nek. Hun hele leven lang. Als ze die moeten verkopen dan willen ze ook niet dat een groot deel daarvan blijft hangen in de zakken van juweliers.

Het idee van Roy Sebag is disruptief voor de Westerse juwelensector. Het prijsverschil is immens. Het idee staat intussen op de rails als MENE. Sinds enkele maanden up and running. Als u denkt dat er geen creativiteit en artistiek talent mee gemoeid is dan hebt u het grondig mis. Het in zee gaan met Diana Widmaier Picasso - kleindochter van - was misschien deels een marketing zet, maar de juwelen hebben stuk voor stuk uitstraling door hun eenvoud en ze zijn allemaal 24 karaats. Ongezien in Amerika en West Europa.

Het juwelenconcept van Mene is het ei van Columbus. Waarom is nooit eerder iemand op het idee gekomen om zich eens in de schoenen te plaatsen van de prijsbewuste koper. Kopen met je hart lijkt romantisch al moet je hart het ook financieel aan kunnen... Misschien zijn er wel meer kopers die denken :

'Ik wil wel iets moois kopen voor mijn vrouw, maar komt er ooit een dag dat we het willen of veel erger, moèten verkopen, dan willen we wel een groot deel van ons geld terug. En is de goudprijs intussen gestegen, dan willen we de winst wel voor ons.' Dat is in de verste verten het geval niet als je hier iets gaat kopen bij de juwelier om de hoek. Of het nu in Europa is of in Amerika, juwelen kosten een veelvoud van de goudwaarde. Koop je iets van zilver dan ben je nog verder van huis.

Laten we even kijken hoe Mene zijn beloftes na komt. Het bedrijf stelt zich bijzonder transparant op. Berekent van ieder juweel de goudwaarde en het maakloon van 20 % dat hen toekomt. Geen enkele andere juwelier doet een opgave van het gewicht. Iedereen doet alleen maar zijn uiterste best om zoveel mogelijk goudoppervlak te tonen voor zo laag mogelijk gewicht. Op de koop toe versnijden vele juweliers - vooral online juweliers - het goud met veel goedkopere metalen soms tot 9 karaat. Dat stelt hen in staat iets te tonen dat nog zichtbaar is voor het blote oog als het even niet al teveel mag kosten. Maar het betekent ook dat je maar weinig goud in je handen hebt. Een 'gouden' sierraad van 9 karaat is versneden met 62,5 % onedele of minder edele metalen. Koper en zilver zijn tot de helft lichter dan goud waardoor de sierraden ook groter uitvallen. Daarom is het eerste opvallende kenmerk van de Mene juwelen het zware gewicht in de hand. Mene verkoopt uitsluitend 24 karaat goud, het is 0 % versneden met zilver of koper en kleur en uitstraling zijn bijzonder voor een Westerling die gewoon is aan de juwelen hier in de etalage.

Om de prijzen te vergelijken (lees verder na abonneren of inloggen)


 


 

 

Heeft u een vraag?

Aarzel zeker niet om ons te contacteren of neem een kijkje in onze Veelgestelde vragen.

Contact
aanmelden