Gebruiker
Echte beleggers denken in termen van kwarteeuwen placeholder
  • feb. 14, 2025
  • Jeroen Vandamme

De meeste beleggers denken in termen van kwartalen. 

Maar échte beleggers denken in termen van kwarteeuwen.



(Bron grafiek: France Inflation)


Dit is de prijsevolutie van een goudmuntje van 5,8 gram goud.

Maar het is niet zomaar een goudmuntje.

Dit is de historische 20 Franse goudfrank, in de volksmond gekend als Napoleon of Louis d'or.

De gouden munt van de historische Latijnse muntunie. Er bestaan ook de Belgische, Zwitserse, Italiaanse, Oostenrijkse en zelfs Tunesische varianten van deze gouden munt.

Van 50 euro voor een Napoleon in het jaar 2000, de Analyse publicaties waren er toen al bij om de munten aan te raden, tot rond 530 euro vandaag.

Ik ging bijna aanvullen: "De grafiek van de waarde-evolutie zegt genoeg."

Maar de grafiek toont niet de waarde van de goudmunt. Je ziet enkel de evolutie van de prijs tot vandaag.

De waarde en de prijs van een goed kunnen vaak sterk uit elkaar liggen. 

Komt de prijs vandaag overeen met de waarde? 

En wat wordt de waarde van deze munt in de toekomst? En zal de prijs dit reflecteren ? 

In 2024 werden 12 miljoen verschillende soorten memecoins gecreëerd.

Geen 12 miljoen dollars die belegd werden in memecoins. Wél 12 miljoen soorten van memecoins die uitgevonden werden en waarin honderden en honderden miljoenen dollars werden belegd.

Weet je hoeveel gouden Napoleons vorig jaar werden bij gecreëerd? 

NUL.

En best mogelijk dat er een pak in de smelterijen zijn beland.

Maar dat gebeurde vooral 10-20 jaar geleden toen beleggers niet veel moesten weten van goud en de prijs van Napoléons tussen 50 en 200 euro bewoog.

In elk geval, beleggers moeten soms wat minder focussen op de waan van de dag.

Denk niet altijd in term van kwartalen.

Denk op lange termijn. In termen van jaren. 

En soms moet je denken in termen van kwarteeuwen. 

Geduld en doorzettingsvermogen winnen op lange termijn.

Ik hoop dat het kwartje is gevallen ;-)


met vriendelijke groeten,

Jeroen Vandamme

Heeft u een vraag?

Aarzel zeker niet om ons te contacteren of neem een kijkje in onze Veelgestelde vragen.

Contact
aanmelden